Begeleiding bijzonder beheer

Overdracht aan Bijzonder Beheer

Als de continuïteit van je onderneming door omstandigheden onder druk komt te staan en jouw financier zich zorgen maakt over de terugbetaling van de openstaande faciliteiten, volgt vaak overdracht aan de afdeling bijzonder beheer ofwel financial restructuring & recovery, financiële begeleiding en afwikkeling. 

Voor een ondernemer kan overdracht aan bijzonder beheer bedreigend overkomen. Is dat terecht? 

Niet echt. Als je weet hoe het werkt. Als je weet wat je rechten en je plichten zijn. Als je weet wat je positie tegenover de financier is. Maar veel ondernemers weten dat niet. En daar kom ik in beeld.

Bij overdracht aan bijzonder beheer kom je in 1e instantie bij de afdeling “restructuring” (begeleiding) met als doel het herstel van de exploitatie en daarmee de terugbetaalcapaciteit. Daartoe maak je aanvullende afspraken met jouw financier en zal er een herstelplan met maatregelen opgesteld en doorgevoerd moeten worden. Ook zal de financier mogelijk om extra zekerheden vragen als die er nog zijn.

Indien het uitzicht op herstel uitblijft en je niet aan jouw verplichtingen jegens de financier kan blijven voldoen, volgt overdracht aan de afdeling “recovery” (afwikkeling). Dan worden de faciliteiten opgezegd en de zekerheden uitgewonnen waarmee de positie van de financier wordt afgebouwd.

Als kredietnemer heb je niet alleen plichten maar ook rechten. Tussen jou en de financier zijn de afspraken omtrent jouw verplichtingen vastgelegd. Maar je hebt ook rechten en die zijn vaak niet expliciet vastgelegd. Het is daarom belangrijk om jouw kredietdocumentatie en de bijbehorende algemene voorwaarden en voorwaarden van kredietverlening goed door te nemen om te beoordelen wat jouw positie jegens de financier is. 

Wat mag er wel en wat mag er niet? Aan welke covenants moet je voldoen en wat zijn de gevolgen als je daar niet aan kunt voldoen. Welke opzeggingsgronden zijn er? En als er wordt opgezegd, is dan de correcte gang van zaken gevolgd? Want legitieme opzegging moet ook aan voorwaarden voldoen. 

Er is best veel mogelijk bij bijzonder beheer. Ze kunnen snel schakelen en beslissingen nemen. Beslissingen als rente oprollen, aflossingen opschorten en kredietuitbreiding. Alles met het oog op continuïteit.  Maar dan moet je als ondernemer wel voorbereid aan tafel zitten, open en eerlijk communiceren, de zaak goed onderbouwen en laten zien dat je het roer in eigen hand kunt houden. 

Hoe doe je dat? Door  proactief het heft in handen te nemen en met een herstelplan te komen en onderweg de neuzen van alle verschillende stakeholders (zoals personeel, klanten, leveranciers, financiers, aandeelhouders, compagnons, investeerders, belastingdienst en accountant) dezelfde kant op te laten wijzen. 

Het herstelplan bestaat uit 2 delen.

Deel I

Deel I gaat in op hoe de onderneming er nu voor staat. Beschreven wordt o.a.:

  • De onderneming(structuur), het verdienmodel, de marktpositie en bijbehorende risicoanalyse.
  • Welke oorzaken er aan de verslechterde gang van zaken ten grondslag liggen en hoe toekomstbestendig (levensvatbaar) de onderneming is. 
  • Hoe de ondernemer en/of het management functioneert en op basis van welke informatie de onderneming wordt aangestuurd (kpi’s).
  • De financiële positie aan de hand van (tussentijdse) V&W-/balans- en kasstroomgegevens.
Deel II

Deel II omvat het actieplan met scenario analyse.

  • Doorgaans bestaat het actieplan uit een combinatie van concrete verbeteringsvoorstellen zoals:
    • Het afstoten van verliesgevende producten of diensten
    • Het verbetering van de bedrijfsprocessen
    • Het doorvoeren van effectiviteits- en efficiëntieverbeteringen
    • Faalkostenreducties
    • Financiële herstructurering
    • Fusie, acquisitie of verkoop van het bedrijf en/of bedrijfsonderdelen 
  • Per actiepunt staat omschreven wie wat moet doen, wat het kost, wat het oplevert en wanneer het gereed moet zijn.
  • De effecten van de voorgenomen maatregelen op de financiële ratio’s en kasstromen worden doorgerekend in een V&W-/balans- en liquiditeitsprognose voor de komende 3-5 jaar rekening houdend met minimaal een base- en worstcase scenario.
  • Er wordt dan ook duidelijk wat er van de financier wordt gevraagd.